Sunday, March 16, 2008

TIP KEWANGAN 2 - RM100K HUTANG KPD UNTUNG RM300K


Cerita Si Abu Yang Terlepas Dari Siksa Hutang Dan Meneruskan Keuntungan...
(DOUBLE CLICK GAMBAR DI ATAS UTK MELIHAT CARTA SEBENAR)


Kisah benar ini Mengenai si Abu (bukan nama sebenar), seorang pengurus di sebuah syarikat kejuruteraan swasta, beliau adalah seorang pelabur yang aktif, konsisten, disiplin dan berani. Mengapa saya katakan si Abu ni berani, beliau telah buat pinjaman peribadi sebanyak rm100,000.00 untuk memulakan pelaburan. Si Abu mengambil pinjaman peribadi secara Islam dengan kadar tetap 6.5% setahun selama 10 tahun, dan beliau kena bayar RM1,375.00 sebulan. Beliau melabur RM100,000.00 kerana secara automatiknya beliau akan menjadi GOLD MEMBER dan beliau akan mendapat banyak keistimewaan sperti percuma switching, insuran kematian pelbagai punca percuma RM100K dan pelbagai lagi. Pada awal 2004, saya bertemu si Abu dan bila kita berbincang beliau hendak saya menjaga akaun beliau kerana agen lama tidak dapat dihubungi lagi. Abu adalah kawan lama saya masa menuntut di UTM dulu. Maka proses perpindahan itu berlaku dengan jayanya dan saya dengan mudah dapat mengawal pergerakkan NAV dan turun naiknya bila dia di bawah seliaan saya. Setelah sekian lama tidak berjumpa dan berhubung, mungkin masing-masing sibuk, namun saya tetap tak putus untuk sms dan menghantar penyata tiap-tiap bulan, maka pada malam raya haji lepas (Desember 2007) saya terfikir untuk mencadangkan sesuatu buat Abu bagi menyelesaikan hutang peribadinya. Malam raya yang cukup meriah terutama bagi masyarakat di Kelantan, saya menghubunginya ntuk mengucapkan selamat hari raya haji dan dalam perbualan tersebut saya bertanyakan Abu, " Berapa lagi baki hutang pinjaman yang awak ambil untuk labur dalam ittikal fund?", dia dengan segannya menjawap , "Kenapa....nanti aku check." Diringkaskan cerita, Abu menghubungi saya pada malam than baru 2008 dan memberitahu bakinya hutangnya RM86,625.00, dia Tanya lagi, “Kenapa? Nak tolong selesaikan ke?”, Saya jawab “YA, tolak daripada nilai duit dalam unit trust yang kini bernilai lebih RM300 Ribu…”

Si Abu terkejut, DAN pagi lusanya 2 Jan 2008, terpacak depan rumah saya jam 7 pagi, katanya nak suruh saya print penyata akaun dia. Saya Tanya dia tentang penyata yang selalu saya hantar tiap-tiap bulan, adakah dia tak terima, katanya dia lupa nak bagi tahu address dia dah tukar….isshhh….isshhhh…. Saya menunjukkan cara-cara untuk menyelesaikan hutangnya dan menasihati dia supaya terus menambah simpanan bulanannya mejadikan simpanan bulanannya kini RM2,375.00 tetap. Saya menjangka dalam 10 tahun akan datang beliau akan bergelar JUTAWAN. JUTAWAN daripada hasil DUIT BERKERJA UNTUK DIA..Tanya diri Anda pula, sampai bila nak TUNGGU DAN LIHAT, Orang dah ke bulan kita masih lagi bermain di kuala. Tepuk dada Tanya selera. Wasallamu.


Nota: Kedua-dua akaun pelaburan di atas adalah mengikut syariah islam dan diuruskan oleh pengurus dana yang berdaftar dengan suruhanjaya sekriti Malaysia. INI BUKAN CERITA SKIM CEPAT KAYA, BUKAN CERITA DONGENG TAPI CERITA BENAR, CERITA KEJAYAAN.

ANDA DIJEMPUT MENGHADIRKAN DIRI DALAM KURSUS-KURSUS, SEMINAR-SEMINAR ATAU PERJUMPAAN TENTANG PELABURAN INI. TIADA